Allmänna villkor för annonsering
Svenska Media i Ljusdal AB
Org.nr: 556625-6425 | Östernäsvägen 1, 827 32 Ljusdal
Dessa ”Allmänna villkor” gäller för Svenska Media i Ljusdal AB:s tillhandahållande av Tjänsten till Annonsören och utgör en bilaga till Orderbekräftelsen.
1. Definitioner
- ”Annonsör” avser Svenska Medias kund som framgår av Orderbekräftelsen;
- ”Avtalet” betyder gemensamt Orderbekräftelsen, dessa Allmänna villkor och övriga tillämpliga bilagor;
- ”Svenska Media” betyder Svenska Media i Ljusdal AB, org.nr: 556625-6425, med adress Östernäsvägen 1, 827 32 Ljusdal;
- ”Orderbekräftelse” betyder den orderbekräftelse som Svenska Media har tillhandahållit Annonsören;
- ”Part” betyder Annonsören och Svenska Media var för sig och ”Parterna” betyder dem tillsammans;
- ”Tekniska materialspecifikationer” betyder de tekniska materialspecifikationer som Svenska Media från tid till annan tillhandahåller;
- ”Tjänsten” betyder den annonsering eller kampanj som framgår av Orderbekräftelsen, vilket kan inkludera display på webbplatser, annonsering i nyhetsbrev, native-annonsering samt print i tidningar;
- ”Publikationer” avser de publikationer, webbplatser och digitala plattformar som Svenska Media tillhandahåller för annonsering och som inkluderar Byggvärlden, ByggfaktaToDay, CitymarkToDay och Hotell & Restaurang.
2. Annonsmaterial och projektgenomförande
2.1 Annonsmaterial ska, i fullständigt och fullgott skick, enligt de vid var tid gällande Tekniska materialspecifikationerna, vara Svenska Media tillhanda senast det datum som framgår av Orderbekräftelsen.
2.2 Lämnas annonsmaterial för sent eller bristfälligt kan annonsen komma att inte bli införd. Sådant material debiteras enligt gällande prislista.
2.3 Projektet startas när marknadsmaterial (enligt separat materialspecifikation) levererats. Ett genomförande enligt den lagda planen förutsätter att Annonsörens representant för uppdraget finns tillgänglig för dialog med Svenska Medias projektledare under projektets gång.
2.4 Om Annonsörens representant ej finns tillgänglig under projektets gång, eller om komplett material ej inkommit i tid, riskerar projektet att förlora sin plats i produktionen och kan därmed, i sin helhet och utan kompensation, komma att skjutas upp till ett senare tillgängligt tillfälle.
2.5 Då kampanjen detaljplaneras i samband med projektuppstart kan vissa kritiska förutsättningar för ett genomförande enligt detta avtal förändras och Svenska Media förbehåller sig därför rätten att göra förändringar i tidsplan, målgrupp och omfattning. Detta sker dock i dialog med Annonsören för att skapa en modifierad kampanj utifrån de nya förutsättningarna och en bra lösning för båda parter.
3. Avbokning
Avbokningar av annonser ska vara skriftliga och ställas till ansvarig säljare.
- Display/Webb: Avbokning ska vara Svenska Media tillhanda senast sju (7) arbetsdagar innan annonsen ska införas. Annons som avbokas efter denna deadline debiteras fullt pris.
- Nyhetsbrev: Avbokning ska vara Svenska Media tillhanda senast fem (5) arbetsdagar innan annonsen ska införas. Annons som avbokas efter denna deadline debiteras fullt pris.
- Native: Avbokning ska vara Svenska Media tillhanda senast fjorton (14) arbetsdagar innan annonsen ska införas. Annons som avbokas efter denna deadline debiteras fullt pris. Om Annonsören avbokar en Native-order efter att Svenska Media har skickat en orderbekräftelse, har Svenska Media rätt att debitera för redan påbörjad produktion och arvoden.
- Print: Avbokning av printannons måste ske innan bokningsstopp. Vid avbokning därefter debiteras 75% av annonskostnaden. Vid avbokning senare än 48 timmar före publiceringsdatum debiteras fullt pris.
- Produktion: Om Annonsören avbokar en order efter att Svenska Media har skickat en orderbekräftelse, och denna order innehåller produktion, har Svenska Media rätt att debitera för redan påbörjad produktion och arvoden.
4. Annonsörens ansvar
4.1 Det åligger Annonsören att leverera annonsmaterial i rätt tid och producerat enligt Svenska Medias Tekniska materialspecifikationer.
4.2 Annonsören ansvarar för innehållet i annons och för att annonsen, inklusive eventuell länkad information, inte gör intrång i annans rätt, såsom upphovsrätt, varumärkesrätt eller annan immaterialrätt. Annonsören ansvarar vidare för att annonsen uppfyller, och inte strider mot, vid var tid gällande lag, författning och myndighetsbeslut, förordning eller riktlinjer.
4.3 Det åligger Annonsören att tillse att annonsen innehåller uppgift som gör det lätt för läsaren att identifiera Annonsören samt att annonsen utgör reklam (reklammarkera).
4.4 Annonsören ansvarar för att annonsmaterial som innehåller personuppgifter följer dataskyddsförordningen (GDPR) och annan tillämplig dataskyddslagstiftning. Detta inkluderar att säkerställa att laglig grund finns för behandling av personuppgifter som förekommer i annonsmaterialet, att berörda personer har informerats på korrekt sätt och att nödvändiga samtycken har inhämtats. Svenska Media behandlar personuppgifter som förekommer i annonsmaterial endast i den utsträckning som krävs för att fullgöra sina förpliktelser enligt Avtalet och tar inget ansvar för annonsörens eventuella brister i efterlevnaden av dataskyddslagstiftningen.
5. Rätt att vägra annonsering
5.1 Svenska Media äger rätt att vägra publicera, eller när som helst i efterhand avpublicera, annons om den inte uppfyller de Tekniska materialspecifikationerna eller andra överenskomna krav mellan Parterna.
5.2 Svenska Media har rätt att vägra publicera, eller när som helst i efterhand avpublicera, annons om Svenska Media har anledning att anta att annonsen strider mot lag, förordning eller myndighetsbeslut, kan antas väcka anstöt, skada Svenska Medias eller någon av Publikationernas renommé, samt på liknande grunder.
5.3 Om beställd annons inte kan införas och detta beror på Annonsören eller något förhållande på dennes sida ansvarar Annonsören gentemot Svenska Media med belopp som motsvarar överenskommet pris för annonsen.
6. Fel, ansvar och ansvarsbegränsning
6.1 Om en annons införts på fel dag eller annan plats än beställd dag eller plats, och sådant fel beror på Svenska Medias försumlighet, har Annonsören rätt till prisavdrag med högst det belopp motsvarande den annonskostnad Annonsören har att erlägga till Svenska Media för den felaktiga annonsen.
6.2 Svenska Media ansvarar inte för fel i annonsmaterial tillhandahållet av Annonsören eller fel som uppkommer vid överföring av annonsmaterial från Annonsören till Svenska Media, om felet inte beror på Svenska Media.
6.3 Svenska Medias ersättningsskyldighet är under alla omständigheter begränsad till högst den faktiska annonskostnaden som Annonsören har erlagt till Svenska Media enligt Avtalet.
6.4 Annonsören ska ersätta och hålla Svenska Media skadelös för all skada och kostnader som orsakas Svenska Media genom Annonsörens marknadsföring under Avtalet.
7. Fel och reklamation
7.1 Om Annonsören vill kräva prisavdrag till följd av fel i en annons enligt punkt 6.1 ovan måste Annonsören reklamera påstått fel senast fem (5) arbetsdagar efter att annonsen infördes eller skulle införas. Reklamationen ska vara skriftlig och ställas till ansvarig säljare.
7.2 Om Svenska Media inte erhåller annonsmaterialet i tid och i enlighet med de Tekniska materialspecifikationerna enligt punkt 2.1, har Annonsören förlorat sin rätt att få annonskorrektur innan publicering respektive reklamera publicerad annons.
8. Priser och betalning
8.1 Annonsören ska erlägga betalning enligt vid var tid gällande prislista om inte annat särskilt avtalats. Alla priser är exklusive mervärdesskatt och eventuella andra skatter.
8.2 Betalningsvillkor är tjugo (20) dagar netto från fakturadatum. Fakturering sker i samband med publiceringsdatum om inget annat överenskommits. Vid dröjsmål med betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen.
8.3 Eventuell reklamation av faktura ska ske snarast möjligt och senast inom fjorton (14) dagar från fakturadatum.
9. Förtida upphörande
Svenska Media har rätt att omedelbart säga upp Avtalet om Annonsören, enligt Svenska Medias rimliga uppfattning, bryter eller på sakliga grunder kan antas bryta mot lagar eller regler, branschpraxis eller god sed och moral och därigenom riskerar att åsamka Svenska Media skada eller dåligt renommé.
10. Sekretess
10.1 Parterna förbinder sig att iaktta sekretess beträffande innehållet i och existensen av detta Avtal samt information rörande den andra Partens interna affärsangelägenheter, finansiella information, priser, affärsplaner, data och sådan annan information som respektive Part uttryckligen angivit är konfidentiell eller annars rimligen kan antas vara konfidentiell.
10.2 Sekretessåtagandet gäller dock inte information som: (a) är allmänt känd eller kommer till allmän kännedom på annat sätt än genom brott mot detta Avtal; (b) Part kan visa att denne redan kände till innan denne erhöll informationen från den andra Parten; eller (c) Part mottar från tredje man utan att vara bunden av sekretessplikt i förhållande till denne.
11. Äganderätt till annonsoriginal
11.1 Äganderätten till offertmaterial och annonsmaterial som producerats eller på annat sätt tagits fram av Svenska Media tillkommer Svenska Media om inte annat särskilt avtalats mellan Parterna.
11.2 Inget i detta Avtal ska tolkas som att Part överlåter immateriella rättigheter till den andra Parten.
12. Force majeure
Svenska Media är inte ansvarig för bristande fullgörelse av sina förpliktelser enligt detta Avtal eller skada som uppkommer p.g.a. att dess uppfyllande av förpliktelserna förhindras till följd av omständigheter utanför dess kontroll.
13. Fullständigt avtal
Avtalet med dess bilagor utgör Parternas fullständiga reglering av alla frågor som detta Avtal berör.
14. Överlåtelse
Avtalet får inte överlåtas utan den andra Partens godkännande. Svenska Media får dock alltid överlåta rätten att ta emot betalning enligt detta Avtal.
15. Tvist
15.1 Svensk lag tillämpas på detta Avtal.
15.2 Tvist med anledning av detta Avtal ska avgöras av allmän domstol.